Friday, January 20, 2006

Tak Boleh Switch User

Tadi Mus menggelabah, kata machine yg dia tengah access tu tak boleh switch user dari root -> postgres. Aku buat dari tempat dia tak boleh, buat dari tempat aku pun tak boleh. Erghhh, kacau-bilau betul dunia nie.....

[root@ccas ~]# su - postgres
could not open session

Hmm, tak pernah pulak aku jumpa masalah yg memberi error message camtu sekali.

Ke salah user postgres nie, so aku try su - ke user lain.
[root@ccas ~]# useradd kambing
[root@ccas ~]# passwd kambing
Changing password for user kambing.
New UNIX password:
BAD PASSWORD: it is based on a dictionary word
Retype new UNIX password:
passwd: all authentication tokens updated successfully.
[root@ccas ~]# su - kambing
could not open session

Huh, tak boleh jugak. Tapi at least aku tau ini bukan masalah user postgres. Baca /var/log/messages takde memberi hint yang berguna pulak :(

Setelah googling, somebody mention pasal home permission. Aku tengok ok je. Entah macam mana datang intuition untuk tengok permission /etc/passwd.
[root@ccas etc]# ls -l passwd
-rw------- 1 root root 2632 Jan 20 15:16 passwd

Uik, semacam jek. So aku try compare dgn machine aku.
[root@kuli ~]# ls -l /etc/passwd
-rw-r--r-- 1 root root 1715 Dec 17 13:18 /etc/passwd

Heh, apa kes lain nie. Maka mulakan hikmat chmod.....
[root@ccas etc]# chmod +r /etc/passwd
[root@ccas etc]# su - postgres
-bash-3.00$ w

Yada, done!

Moral:
Back to basic, kesilapan bodoh boleh berlaku pada manusia yang tak sempurna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home